loading...
مجله پزشکی بهورز امروز
آخرین ارسال های انجمن
فریدامیری سیابیل بازدید : 235 چهارشنبه 22 خرداد 1392 نظرات (0)

الکل متانول در رفسنجان بیش از 600 نفر را راهی بیمارستان کرد | نوشیدنی مرگ‌آور

 

به گزارش سایت پاسارگاد

 ابتدا مسوولان بهداشتی رفسنجان مصرف الکل متانول را دلیل مسمویت نزدیک 300 نفر از شهروندان این شهرستان عنوان کردند اما امام جمعه و فرماندار رفسنجان اعلام کرده‌اند نوشیدنی انرژی زا دلیل مسمومیت بوده است. پس لرزه‌های این حادثه تاسف برانگیز به سیرجان هم رسید و روز پنج شنبه «کد بحران» در سیرجان اعلام شد. تعداد زیادی از این بیماران به سیرجان اعزام شدند و تحت درمان قرار گرفتند. در اولین واکنش‌ها مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان روز جمعه به مهر گفت:  دیروز (پنجشنبه) ساعت سه بامداد اولین مورد مسمومیت با نوشیدنی سمی به اورژانس بیمارستان علی ابن ابیطالب( ع) مراجعه و مورد درمان قرار می‌گیرد و بلافاصله مورد بعدی مراجعه  می‌کند.
دکتر حمید نجم‌الدینی افزود: به خاطر اینکه احتمال داده می‌شد موارد بیش از این‌ها باشد ستاد بحران شهرستان با حضور اعضا تشکیل شد. آماده‌باش اعلام و برنامه‌ریزی منسجم انجام شد تا بتوان تلفات بحران احتمالی را به حداقل رساند. در این رابطه از طریق پیامک هشدارهایی برای شهروندان رفسنجان ارسال شد.
وی با بیان اینکه فراخوان نیروها نیز انجام شد، ادامه داد: تا قبل از ظهر پنجشنبه 75 تا 80 نفر به اورژانس مراجعه کردند که این وضع تا بعدازظهر ادامه داشت و در این زمینه تخت‌های اضافی نیز برای بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) در نظر گرفته شد.
وی افزود: هم اکنون تعدادی از افرادی که از این نوشیدنی سمی استفاده کردند در کما بسر می‌برند، تعدادی از بیماران  بینایی کامل خود را از دست داده‌اند و تعدادی نیز در حال دیالیز شدن هستند..
وی با اشاره به اینکه ظرفیت بیمارستان علی ابن ابیطالب( ع) رفسنجان جواب‌گوی مراجعه‌کنندگان نبود با هماهنگی بیماران را به شهرستان‌های همجوار کرمان، زرند، سیرجان و شهربابک اعزام کردیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پاسخ به این سوال که عامل مسمومیت چه ماده‌ای بوده است، گفت: نمونه خون این افراد به آزمایشگاه رفرنس در مرکز استان کرمان و تهران ارسال شده تا عامل مسمومیت مشخص شود. اما متخصصان با توجه به علائم از جمله نابینایی، مشکلات کلیوی برای این افراد، عامل آن را متانول می‌دانند.
 
 
پس از آن بود که علیزاده دادستان رفسنجان گفت: تاکنون در این رابطه سه نفر مظنون دستگیر شده‌اند که تحقیقات ما هنوز ادامه دارد.
فرماندار رفسنجان روز شنبه آمار جان باختگان این حادثه را شش نفر اعلام کرد. علی اکبر پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنا به گزارش مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از ساعت سه بامداد روز پنجشنبه تا ساعت هشت صبح امروز شنبه تعداد کسانی که بر اثر مصرف نوشیدنی مشکوک دچار مسمومیت شده و به بیمارستان علی بن ابی طالب رفسنجان مراجعه کرده‌اند 348 نفر است.
وی افزود: از این تعداد شش نفر فوت شدند و همچنین تعداد 75 نفر در بخش دیالیز بیمارستان رفسنجان و 109 نفر نیز در بخش‌های دیالیز سایر شهرهای همجوار بستری هستند.
پورمحمدی تصریح کرد: بنا بر اعلام مراکز امنیتی شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی، مصرف‌کنندگان حادثه دیده، نوشیدنی را به عنوان مواد نیروزا تهیه و مصرف کرده‌اند
 
 
                                   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دکترامیری مقدم گفت:افرادی که دچار مسمویت متانول می‌شوند دچار حالت سرگیجه‏، اختلالات شناختی، اختلالات بینایی، حالت تهوع و دل‌درد می‌شوند و اگر بیماری پیشرفت کند فرد به کما رفته و جان خود را از دست می‌دهد. وی در مورد مرگ این افراد در رفسنجان گفت: با توجه به اخباری که ما شنیده‌ایم این افراد علاوه بر مسمویت متانول داروهای دیگری نیزدر خونشان مشاهده شده که نشان می‌دهد در نوشیدنی‌های مصرف شده مواد دیگری نیز بوده است.
دکتر عباسعلی ناصحی گفت: به علت گران شدن ارز، قاچاقچیان الکل به سمت تولید الکل‌های دست ساز با متانول و الکل چوب روی آورده و آنها را در شیشه‌های خارجی بسته بندی می‌کنند. این الکل‌ها بسیار خطرناک و مرگ آور است که فقط در یک مورد در کرمان جان ۷ نفر را گرفت و صدها نفر را به شدت مسموم کرد. 
 
 
 
 
 
 
 
 
وی درباره مسمومیت با الکل‌های تقلبی و مشروبات تقلبی طی هفته گذشته اظهار داشت: در برخی از شهرهای استان کرمان حجم وسیعی از مشروبات تقلبی به فروش رسید و توسط عده‌ای از مردم مصرف شد که تعداد قابل توجهی از این مصرف‌کنندگان دچار مسمومیت‌های شدید شدند. وی گفت: این مشروبات قاچاق به میزان زیادی آلوده به الکل چوب یا متانول است که بسیار خطرناک است.  وی گفت: الکل چوب در تولید الکل‌های دست‌ساز باعث کوری، نارسایی کلیوی و مرگ می‌شود بنابراین مردم از مصرف هر گونه الکل خودداری کرده به خصوص در هفته‌های اخیر که الکل‌های تقلبی وارد بازار قاچاق شده‌اند پرهیز کنند.. 
 


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بررسی معضلات و مشکلات بهداشتی روزمره خانواده ها آموزش بهداشت_____ترویج سلامت_____پیشگیری و مبارزه با بیماریها ارائه دهنده مراقبتهای اولیه بهداشتی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از مطالب سایت راضی هستید؟
    مطالب سایت چقدر درزندگی روزمره شما مفید و مثمرثمر بوده است؟
    نظرات وپیشنهادات خودرابرای بهتر شدن مطالب را برایمان ارسال کنید
    آیا مطالب سایت به زبان ساده وقابل فهم برای همه قشرهای جامعه بوده؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 60
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 44
  • بازدید سال : 718
  • بازدید کلی : 66,139
  • کدهای اختصاصی